Hallo,
ik zit met een vraag
vandaag heeft mijn vriendin met wie ik samenwoon een brief ontvangen van een deurwaarder met de mededeling dat er een schuldbedrag openstaat van E2700,- bij een orthodontist.
De situatie is al volgt:
Mijn vriendin heeft deze beugel op haar 17e toen zijn dus nog minderjarig was gekregen. Haar moeder die toen nog haar verzekering beheerde zei tegen mijn vriendin dat ze gewoon verzekerd was voor een beugel. Wat achteraf niet zo blijkt te zijn. De beugel is op haar 19e verwijderd, toen was ze dus meerderjarig.
mijn schoonouders die meerdere schulden hebben en waarbij ook een beslag op het salaris plaatsvindt hebben al meerdere brieven van een deurwaarder ontvangen betreffende dit onderwerp maar deze hebben zij genegeerd. Nu is het zo dat mijn vriendin en ik sinds kort samenwonen en nu dus een brief van een deurwaarder op ons adres hebben gekregen.
Onze situatie:
Mijn vriendin studeert en krijgt alleen een uitwonende beurs. Ik werk fulltime. We hebben een koophuis wat op mijn naam staat, de hypotheek dus ook.
Mijn vriendin en ik zitten op 1 lijn vwb dit onderwerp. Kunnen wij haar ouders “aansprakelijk” stellen voor deze schuld, aangezien deze is opgebouwd toen mijn vriendin minderjarig was. En mijn vriendin in de wetenschap was dat de verzekering op orde was.
We hebben het onderwerp al met mijn schoonouders besproken en zeggen dat het niet hun prbleem is omdat het haar beugel was. Ook zeggen zij het volgende: de deurwaarder kan niks uit ons huis wegnemen omdat het huis op mijn naam staat.
Is dit zo?
Ik hoop dat iemand wat advies voor ons heeft.
Mvg Iwan
Ik weet eigenlijk niet goed hoe het zit met de aansprakelijkheid omdat je vriendin bij aanschaf van de beugel minderjarig was, en deze kosten door haar ouders zijn gemaakt.
In redelijkheid zou je denken dat haar ouders hiervoor aansprakelijk zijn omdat zij toendertijd nog financieëel verantwoordelijk voor haar waren, maar ik neem aan dat de beugel op jou vriendin haar naam is aangeschaft.
Ik weet niet of Martin of Nemesis hier het antwoord op weten, maar anders zou ik eens advies vragen bij een advocaat bijvoorbeeld via het juridisch loket.
Als de ouders hiervoor wel aansprakelijk zijn, denk ik dat je er niet veel aan hebt om dit bedrag bij hun te claimen, omdat zij al kampen met loonbeslag.
De deurwaarder komt nu bij je vriendin, wat hoogstwaarschijnlijk betekend dat de rekening toch op haar naam staat.
Een deurwaarder zal bij het niet betalen van de rekening toch proberen beslag te leggen, hetzij op je vriendin haar inkomsten, of op jullie inboedel.
Alleen als je echt waterdicht kan aantonen dat alles van jou is doormiddel van aankoopbonnen van voor de tijd van samen wonen, en dat alles gescheiden is qua bankzaken (geen gezamelijke bankrekening), dat het huis idd alleen op jou naam staat, zou je beslag op jou inboedel kunnen voorkomen.
Mijn gevoel zegt me, als ik alles op een rijtje zet dat je vriendin waarschijnlijk toch deze rekening moet betalen.
Dus naast het zo snel mogelijk juridisch advies inwinnen, zou een betalingsregeling met de deurwaarder beter zijn, want doe je dit niet en zij moet toch op het eind van de rit betalen zijn de kosten alweer enorm gestegen.
Ja dat is inderdaad een lastig verhaal.
Ik neem aan dat er nu inmiddels deurwaarders/in casso kosten boven op zijn gekomen ?
En ik denk dat ze misschien het eerste jaar dus tot aan haar 18de wel verantwoordelijk zijn geweest.
Maar toen ze 18 is geworden en dus ook verantwoordlijk is geworden voor de premie en alle bij komende kosten is het haar pakkie'an geworden.
Je zou inderdaad kunnen kijken wat het juridische loket hierover zegt. Maar je kan in de tussen tijd contact zoeken met de deurwaarder/incasso bureau en vragen of je dit bedrag zonder de bij gekomen kosten kan betalen. Want dit loopt zolang je niet betaald steeds verder op.
En aangezien de ouders zelf al diep in de ellende zitten kun je daar niet van plukken ( om het maar zo te noemen ) mochten hun straks in een sanering komen dan al helemaal niet meer.
Dus ga met alle partijen in gesprek en kijk wat er te regelen valt en bel de nodige instantie's hierover.
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn/haar rug naar de toekomst