|
Poll: Ik denk dat het hele proces ......
|
|
Geplaatst op 03-02-2008
|
|
Tijdens onze hele periode van het ontstaan van de schulden, de wanhoop van "We redden het niet!!", de schaamte om hulp te gaan zoeken, het naarstig zoeken naar informatie op internet over hoe om te gaan met bijvoorbeeld Deurwaarders en om antwoorden te vinden op vragen als: "Wanneer worden we uit ons huis gezet?"
"Wat betekent loonbeslag?"
"Wat betekent 'beslag op het huis'?"
"Waar kijkt de bewindvoerder naar als deze op huisbezoek komt?"
"Worden de spaarrekeningen van de kinderen leeggehaald?"
"Moeten de computer en tv van de kinderen verkocht worden?".......
hebben we óntzettend veel geleerd over deze hele 'nieuwe wereld' waar wij, maar ook onze families, vrienden en kennissen nog nooit mee te maken hebben gehad. Alles, maar ook álles was nieuw voor ons!
Maar toch....toch ben ik ergens 'blij' dat ik dit heb meegemaakt! Zonder deze ervaring had ik nog steeds met mijn hoofd in de wolken gelopen, vol met oordelen en vooroordelen, geen weet hebbende van hoe het wérkelijk is om 'geen geld op zak' te hebben.
Hoe het wérkelijk is als je je kinderen geen zakgeld kunt geven, 'nee' moet zeggen als ze graag een sport willen gaan doen, meewillen op een 'duur' schoolreisje of nog erger: niet weten wat je hen aan het eind van de maand te eten moet geven....:(
Hoe het wérkelijk is als je nooit eens een weekend, laat staan een paar weken met je gezin op vakantie kunt gaan....
Door deze ervaring heb ik me veel meer verdiept in de politiek, welke partijen écht opkomen voor de 'zwakkeren' in de samenleving en dat het écht helpt om politici te wijzen op de werkelijke praktijk van het leven van alle dag als je tot de 'minima' hoort....
Door deze ervaring heb ik geleerd hoe ik brieven moet schrijven naar de gemeente om iets voor elkaar te krijgen voor mijn gezin. Hoe ánders zijn zulke brieven dan de offertes en facturen die ik schreef aan mijn klanten...
Door deze ervaring heb ik geleerd hoe je het makkelijkst informatie kunt opzoeken op internet.
Door deze ervaring heb ik geleerd dat de 'vaste lasten' niet de rekeningen van Yves Rocher voor mijn make-up zijn, maar puur en alleen de huur, energiekosten en zorgverzekering.
Al deze dingen (en zoveel meer!) had ik nooit geleerd als wij deze (afschruwelijke, dat wél!) ervaring niet hadden gehad...
"Alle voors heb ze tege en viese verse"......ja, écht wel!
Dreintje |
| |
|
|
| Nemesis |
Geplaatst op 03-02-2008
|

Moderator

Datum van aanmelding: 10.11.07
|
Ook wij zijn anders tegen dingen aan gaan kijken.
Eerst hadden ook wij oordelen en vooroordelen het is een menselijk trekje denk ik. Maar wanneer je zelf in een moeilijke situatie zit dan vallen die oordelen en vooroordelen ineens weg of worden een flink stuk minder.
Een half jaar geleden ( ongeveer ) Zijn wij op een punt gekomen, om tegen elkaar te zeggen dat wij met onze ervaringen mensen kunnen helpen.
Ik moest lachen toen iemand van de NIM ( maatschappelijk werk) ons ervarings deskundige noemde. Ik dacht goh.. Nooit gedacht dat ik ooit de titel " Deskundige" zou krijgen.
In de tijd dat we nu bezig zijn met de schuldhulp verlening enz zijn we veel wijzer geworden. We hebben het meeste op eigen kracht moeten zien te bereiken. Het heeft ons veel energie en tijd gekost om te komen waar we nu zijn.
En we zijn vaak van het kastje naar de muur gestuurd. De mensen die zich deskundige mogen noemen door dat ze een bepaalde studie of baan hebben, wisten zich vaak geen raad met onze situatie.
Tegen dat probleem lopen we nog steeds op.
Maar nu willen we in ieder geval onze ervaring en wijsheden delen met andere.
We kunnen natuurlijk niet de problemen oplossen van andere. Maar wel onze hulp en steun bieden aan wie dat nodig heeft.
Eigenlijk heb ik niet echt schaamte gehad over het geen ons overkwam en overkomen is.
Maar er openlijk over spreken deden we ook niet.
We hebben geen buitensporig leven geleid, daarmee wil ik zeggen..
Geen dure vakantie's, geen luxe spullen, geen dure kleding niks van dat alles.
Maar alleen maar rekeningen betaald zodat we gewoon een dak boven ons hoofd konden houden.
Mensen hadden toen ze ons verhaal hoorde toch wel de gedachte dat we schulden hadden door dat we een leven geleid hadden die we ons eigenlijk niet konden veroorloven. Maar nadat ze ons hele verhaal gehoord hadden, kwamen ze wel terug op hun mening.
Wat ik nu geleerd heb is dat ik niet gelijk zeg " eigenschuld dikke bult" . Dat geldt niet alleen op financieel gebied maar ook luister ik nu beter en meer naar andere mensen in het algemeen.
|
| |
|
|
| kira |
Geplaatst op 04-02-2008
|

Datum van aanmelding: 28.01.08
|
het heeft van mij wel een ander mens gemaakt.Ik wil niet zeggen beter.
ja je leert anders met geld om gaan,je leert dat de wettelijke wegen erg langzaam zijn.
je leert inderdaad je vrienden kennen ,wij hebben er geen meer over.
je leert dat mensen materieel en status belangrijk vinden.
je leert wat je hebt meer te waarderen
en vooral je leert ook dat je niet de enige bent.
dat je mensen in gelijke situatie kan/mag helpen met je eigen ervaringen.dat je kan troosten,niet veroordelen en niet oordelen.
dat vreemde zich in jouw kunnen verplaatsen,je een knuffel kunnen geven,je raad kunnen geven ,dit alles zonder met dat vingertje te wijzen.
zo dit was zo n beetje mijn uitleg.
groetjes Kira:) |
| |
|
|
| Nemesis |
Geplaatst op 05-02-2008
|

Moderator

|
Nou was ik al geen luxe dier.. Maar ik merk nu ook dat ik het een sport vind om alle aanbiedingen van voedsel en kleding af ga.
Dat is ook iets wat veranderd is.
Omdat ik er eerder minder naar keek en reclame bladjes gooide ik meestal gelijk in de vuilnisbak.
Nu bekijk ik ze serieus... Niet allemaal maar de gene die er toe doen.
En het stomme is dat oude vrienden van vroeger meer begrip hebben voor onze situatie dan de vrienden die we nog niet zo heel lang kennen. Thnx to Hyves heb ik die weer terug gekregen...
|
| |
|
|
| Nemesis |
Geplaatst op 13-02-2008
|

Moderator

|
Ledenenquête
Informatie over schuldhulpverlening is voor iedereen makkelijk toegankelijk en geschreven in begrijpelijke taal.
Als het begrijpbaar voor iedereen zou zijn, zouden er niet zoveel mensen met vragen en problemen zitten.
Zelf veel mensen die in de hulpverlening werken, en ook goede bewindvoerders weten in veel gevallen niet eens wat ze aan het doen zijn of doen moeten.
Dus voor een persoon die aan het begin staat van het hele schuld verhaal gebeuren is het helemaal een wir war van regels/ wetten en toestanden.
|
| |
|
|
| Jolanda |
Geplaatst op 13-02-2008
|

Datum van aanmelding: 09.01.08
|
ja, je gaat zeker anders tegen dingen aan kijken, het lijkt wel of je veel milder wordt. Ik wil niet zeggen dat dit een leuke ervaring is, maar je wordt je nog meer bewuster van de normale dingen in het leven. Jeetje zeg, ik heb nog nooit zoveel geleerd als nu.
Ik leer hoe de schuldhulpverlening inelkaar steekt, het minnelijk traject, ik zuig alles op als een spons. Hoe om te gaan met deurwaarders, zowel telefonisch als persoonlijk contact.
Hoe zit de WSNP inelkaar, wat staat je te wachten enz.
Waar haal je alle informatie vandaan, brieven schrijven, en ga zo maar door. Ik heb vooral ook geleerd dat je wat meer voor jezelf moet gaan opkomen, je niet laten intimideren, dat had mij zoveel kunnen schelen, maarja, ben nu op de goede weg
Ooit als ik nog beter weet waar ik het over heb, hoop ik een waardevol lid te worden door ook mensen te kunnen adviseren.;) |
| |
|
|
| Nemesis |
Geplaatst op 13-02-2008
|

Moderator

|
Ik had tot voor 5 jaar geleden nog nooit een deurwaarder aan de deur gehad. Ook nog nooit een brief gehad van een incasso bureau.. Ik wist ook niet wat me overkwam toen ik dat voor het eerst mee maakte.
Nou moet ik zeggen dat het ene bedrijf sneller met dat soort dingen is dan het andere.
Maar we wisten ook waar het vandaan kwam.
Alleen alle hulp bleef uit. Dus dan ben je al heel snel zelf brieven aan het tikken naar weet ik veel wie allemaal.
De eerste waren ook niet al te best, maar ja op een gegeven moment word je er steeds beter in zou ik maar zeggen.
|
| |
|
|
| Nemesis |
Geplaatst op 19-02-2008
|

Moderator

|
Ledenenquête
Sinds ik weer uitzicht heb op een toekomst zonder schulden, geniet ik meer van de kleine dingen in het leven
Eerst maakte we ons alleen maar druk om de rekeningen en hoe we die maand weer door moesten komen met voedsel.
Nu gaat het steeds beter.
En ik kijk er erg naar uit om straks weer mijn eigen gang te gaan.
Waarschijnlijk zouden we iets meer geld uitgeven aan eten en drinken en leuke dingen.
Maar echt niet veel meer dan nu.
We hebben gemerkt dat het zo ook goed te doen is.
Dus dan kunnen we het overige geld sparen voor dingen in de toekomst. |
| |
|
|
| An |
Geplaatst op 19-02-2008
|

Moderator

Datum van aanmelding: 30.01.08
|
Ik genoot al meer van kleine dingen voordat ik met schuldhulpverlening in aanraking kwam.
Ik had financieel een goed leven met mijn ex-man, en kwam na scheiding in de bijstand,wat een enorme stress tijd was van veel geregel.
Ik moest toen al van 30 euro in de week leven omdat ik een belastingaanslag terug moest betalen.
Ik was toen ontzettend trots dat ik van die 30 euro per week ook nog kon sparen zodat ik een eethoek kon kopen bij de kringloopwinkel (had niet veel meubels meer na mn scheiding)
Ja, en toen werden er plots knopen doorgehakt omdat Jos geen woning meer had,en veel schulden,en is hij bij mij komen wonen.
Ik geniet er met volle teugen van, mn lief bij me te hebben inplaats van 300 km bij mij vandaan,en elkaar amper kunnen zien omdat er geen geld was om te reizen.
Financieel alles kunnen wat je wilt, naar het leven nu was een moeilijke weg,maar ik zou voor geen miljoen terug willen naar dat leven.
Dus kunnen genieten van kleine dingen? daarop kan ik volmondig JAAAA zeggen :)
|
| |
|
|
| Nemesis |
Geplaatst op 25-05-2008
|

Moderator

|
Ledenenquête
Is de schuldenaar altijd verantwoordelijk voor zijn schulden?
In eerste instantie zou ik Ja zeggen.
Maar als ik dan aan onze situatie terug denk ... Zeg ik Nee.
Niet altijd.
Wij hebben direct toen wij zagen dat het mis ging lopen hulp in geroepen van instantie's.
Maar er werd geen gehoor aan gegeven en zelfs gezegd dat wij slim genoeg waren onze eigen boontjes te doppen.
Afwijzing na afwijzing kregen we.. En toen was de schuld nog erggggg laag.
Maar wij wisten al dat het mis zou gaan lopen omdat we het niet gingen redden.
Nou goed toen we eindelijk hulp kregen is onze schuld groter geworden door de zogenaamde goede adviezen die ze gaven.
Dit hebben ze zelf ook ingezien maar ja toen was het al te laat.
En toen kregen we ook nog eens een fijne vrijwillige bewindvoerder die er letterlijk en figuurlijk een potje van gemaakt heeft.. Resultaat is 15 duizend euro extra schuld erbij..
Dus ja aan de ene kant neem je zelf een lening om het 1 of 't ander.
En aan de andere kant zijn er altijd mensen / instantie's / bedrijven die dingen erger maken dan het al is.
Gelukkig konden wij het WSNP in en zijn daar over iets meer dan een jaar mee klaar.
|
| |
|
|
| Jolanda |
Geplaatst op 26-05-2008
|

|
Ja, ik ben ook geneigd om te zeggen dat de schuldenaar ook altijd verantwoordelijk is voor zijn of haar schulden
Maar ik ben daar ook altijd een beetje voorzichtig in, en zal niet zo gauw met een beschuldigende vinger naar iemand gaan wijzen
Zeker als je niet weet wat voor een verhaal er achter zit, wat is er gebeurd dat het zover is gekomen!
Het gaat er vooral om dat je er iets aan gaat doen, en de stap durft te zetten om ook daadwerkelijk met de billen bloot te gaan, want heel veel mensen schamen zich diep
En helaas is het dan ook nog eens zo ( niet altijd natuurlijk), dat als je hulp zoekt en dingen uit handen geeft, dat het dan nog goed fout kan gaan, en je nog verder van huis bent,
Mijn advies is dan ook, hou alles goed in de gaten wat er gebeurt, neem verantwoordelijkheid qua plichten maar als schuldenaar heb je zeker ook rechten |
| |
|
|
| Jolanda |
Geplaatst op 12-06-2008
|

|
Is een schuldenaar dan ook verantwoordlijk voor schulden die ontstaan ten tijde dat hij/zij onder bewind staat
Ik vindt wel dat je het zelf goed in de gaten moet houden of al je vaste lasten op tijd betaald gaan worden. UIteraard moet er dan voldoende inkomen zijn, maar daar ga ik voor het gemak maar ff van uit. Als zij er een potje van maken, en zij doen dingen die eigenlijk niet kunnen, zonder dat jij daar uberhaupt schuldig aan bent, dan zijn zij verantwoordelijk en niet de schuldenaar.
Uiteraad heb je wel een informatieverplichting, je inkomen kan gaan veranderen ( omhoog/omlaag), je kan van een wekelijkse uitbetaling over gaan naar een maandbetaling van je salaris of wat dan ook.
Maar heb jij je altijd aan die regels gehouden en je geeft het daarbij ook nog uit handen ( bijv. verplicht budgetbeheer) dan moeten zij hun taken goed uitvoeren |
| |
|
|
| Nemesis |
Geplaatst op 15-06-2008
|

Moderator

|
In ons geval zijn er wel degelijk extra schulden bij gekomen door het gepruts van onze Ex bewindvoerder en andere instantie's die ons zoals ze dat zelf noemde geholpen hebben.
Dat is dus wel een vrijwillige bewindvoerder geweest.. En ik ben van mening dat wanneer je in het WSNP zit en je regelt je zaken zelf dat je zelf ook verantwoordelijk bent voor de uitgave's die er gedaan worden. En dan mag je niet eens nieuwe schulden maken. Dus ja dan ben je er wel zelf schuld aan wanneer dat gebeurd.
Maar als je dan een vrijwillige bewindvoerder/budget beheerder hebt die er dan een potje van maakt door dingen niet te betalen dan is het weer niet geheel je eigenschuld. Vaak kom je daar pas achter als het probleem al te groot is geworden. ]
Dus wanneer je zelf je zaken regeld en er onstaan nieuwe schulden.. Dan heb je ook echt zelf iets verkeerds gedaan.
Als je een vrijwillige bewindvoerder/budget beheerder hebt, en die maakt er een zooi van dan is de schuld in dat geval voor een groot deel te verwijten aan hem of haar/
|
| |
|
|
| Martin |
Geplaatst op 15-06-2008
|
Beheerder

Datum van aanmelding: 05.11.07
|
Juist ja,
Momenteel hebben we te maken met veel goede bewindvoerders maar ook met een hand vol slechte.
Obin is bijvoorbeeld een hele mooie, die schijnen zo slecht te zijn dat zelf justitie geen zaken meer met ze wil doen.
En als je dan nagaat dat Obin ongeveer 1200 cliënten heeft.
Of VESPA/SSVL met 900 cliënten.
Je zou kunnen stellen dat de basis van hun schulden bij henzelf liggen.
De schulden die erbij zijn gekomen door slechte hulp, daarvan ligt de verantwoording zeker niet bij de schuldenaren en ben ik van mening dat ze daarvoor nooit verantwoordelijk gesteld kunnen en mogen worden.
En zo hebben we bij meldpunt nog een aantal klachten over bewindvoerder gekregen waarvan je de naam bijna zou kunnen koppelen aan fraude.
Helaas rust er nog een hele grote taboe op het hebben van schulden waardoor er weinig te inventariseren is. |
| |
|
|
| erie |
Geplaatst op 29-06-2008
|
Datum van aanmelding: 07.06.08
|
Ik ben door mijn vriend die enorme schulden had met het hele schuldengebeuren in aanraking gekomen. Voor heen had ik nog nooit van wsnp gehoord en er nooit bij stilgestaan wat schulden met mensen doen. In mijn beroep heb ik veel met gezinnen te maken en het heeft mij wel de ogen geopend. Ik oordeel minder snel en ben zelf ook nog eens zuiniger geworden dan ik al was ;) |
| |
|
|
| Truus |
Geplaatst op 02-09-2009
|
Datum van aanmelding: 02.09.09
|
Jolanda schreef:
Ja, ik ben ook geneigd om te zeggen dat de schuldenaar ook altijd verantwoordelijk is voor zijn of haar schulden
Maar ik ben daar ook altijd een beetje voorzichtig in, en zal niet zo gauw met een beschuldigende vinger naar iemand gaan wijzen
Zeker als je niet weet wat voor een verhaal er achter zit, wat is er gebeurd dat het zover is gekomen!
Het gaat er vooral om dat je er iets aan gaat doen, en de stap durft te zetten om ook daadwerkelijk met de billen bloot te gaan, want heel veel mensen schamen zich diep
En helaas is het dan ook nog eens zo ( niet altijd natuurlijk), dat als je hulp zoekt en dingen uit handen geeft, dat het dan nog goed fout kan gaan, en je nog verder van huis bent,
Mijn advies is dan ook, hou alles goed in de gaten wat er gebeurt, neem verantwoordelijkheid qua plichten maar als schuldenaar heb je zeker ook rechten
Collega (50+) van mij heeft zichzelf gemeld bij de Stadsbank omdat er enkele deurwaarders dreigden om beslag te leggen. Ik kreeg ermee te maken omdat ik op personeelszaken werk.
Stadsbank ondernam geen actie, druk druk, na (ECHT!) 3 maanden waren er nog geen brieven naar de schuldeisers geschreven met een voorstel m.b.t. betalingsregelingen. Er is nooit aan de betrokkenen (collega+echtgenote) een verklaring ervoor gegeven, maar zij denken: waarschijnlijk
Omdat het een vrijwillig traject betrof. En ook omdat zijn moeder (ca. 80) al eens van haar spaargeld 1000 euro had ingezet. Wie weet kon de familie het zelf wel oplossen...
De familie heeft een klacht ingediend bij de Ombudsman (bij de gemeente)
nu zijn we via deurwaarders "aan het saneren".
Het gaat buiten verwachting, zij zijn blij. Het traject dat voor 5 jaar beoogd was gaat nu waarschijnlijk ca. 2 jaar duren.
Dat de Stadsbank geen actie had ondernomen,
dat er gekort werd op hun weekgeld (ondanks dat ik salaris had overgemaakt),
houd dat soort dingen altijd goed bij. |
| |
|
|
| An |
Geplaatst op 02-09-2009
|

Moderator

Datum van aanmelding: 30.01.08
|
Hallo Truus,
Allereerst welkom op het forum! 
Helaas worden er nog veel fouten gemaakt bij de schuldhulpverlening, en gelukkig zijn er steeds meer mensen die een ander een steuntje in de rug geeft doormiddel van betere informatie,zoals via dit forum.
En het is het ook waard om te melden dat het niet altijd fout gaat, maar dat saneringen ook vaak gewoon goed gaan zoals het hoort.
Ik hoop van harte dat jou collega nu eindelijk een succesvol eind van de sanering in zicht heeft!
Groetjes An
 |
| |
|